
Podle statistik by k pětině dopravních nehod nemuselo dojít, kdyby řidiči dodržovali bezpečnou vzdálenost mezi vozidly.
Za bezpečnou vzdálenost zatím platí obecné pravidlo, že má být mezi vozidly dodržován „takový odstup, který umožní řidiči včas zpomalit, případně zastavit, pokud vozidlo jedoucí před ním sníží rychlost jízdy nebo zastaví.“ Toto pravidlo je však natolik obecné, že jeho vymáhání je problematické. Na Slovensku proto od 1. září 2011 vstupuje v platnost novela zákona, která bezpečnou vzdálenost definuje jako vzdálenost, kterou osobní automobil ujede za dvě sekundy. Pro nákladní auta a autobusy pak budou na Slovensku platit odstupy třísekundové.
Toto pravidlo není žádnou převratnou novinkou, kterou by si Slováci mohli dát patentovat. Na dvousekundové rozestupy nás upozorňují dopravní značky hned v několika evropských státech a to již několik let. Doporučují je také čeští dopravní experti. Problém však je jak správně odhadnout jak vlastně daleko za autem před vámi musíte být. Snad jediná použitelná metoda je si zvolit pevný bod na okraji vozovky a od okamžiku, kdy vozidlo jedoucí vpředu tento bod míjí, počítat dvě sekundy. V obci to bývá necelých30 ma na dálnici to vychází něco přes70 m. Při každém zvýšení rychlosti o10 km/hje tak potřeba zvýšit bezpečný odstup asi o5 metrů, což odpovídá délce běžného osobního automobilu. Při rychlosti50 km/hmá být dle této metody vzdálenost mezi vaším a vpředu jedoucím vozidlem alespoň taková, aby se do ní vešlo 5 osobních vozidel.
Uvedené hodnoty platí pro suchou vozovku! Na sněhu by však tato vzdálenost měla být 5x a na ledě dokonce 10x větší.